Suomalaisen on turha valittaa autoilun kalleutta, ainakin jos vertailukohtana on Singapore. Tämä pikkuinen kaupunkivaltio on pinta-alaltaan hieman isompi kuin Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa yhdessä, mutta asukkaita on saman verran kuin koko Suomessa, eli n. 5,6 miljoonaa. Väentiheys on siis melkoinen ja niin voisi olla autojenkin, mutta Singaporen hallituksella on käytössään kovat keinot liikennetiheyden kurissapitämiseen.
Autoja sallitaan rekisteriin vain tietty määrä kerrallaan, eli liikenteessä on aina sama määrä autoja. Kun uusi auto ostetaan kaupasta, niin auton hintaan sisältyy eräänlainen käyttölupa (Certificate of Entitlement eli COE), joka oikeuttaa käyttämään autoa kymmenen vuotta. Jos käyttöä haluaa jatkaa, niin käyttölupa on maksettava jälleen kymmeneksi vuodeksi. Koska lähtökohtaisesti autojen käyttöikä on kymmenen vuotta, niin liikenteestä poistuu tasaiseen tahtiin autoja, joiden tilalle voidaan myydä sama määrä uusia.
Parin viikon välein järjestetään huutokauppa, jossa käyttölupia myydään saman verran kuin sillä hetkellä niitä on vapaana. Huutokauppaan voivat osallistua kaikki, jotka haluavat käyttöluvan autolleen, mutta käytännössä lupia ostavat lähinnä autokauppiaat. Huutokaupassa hinta nousee niin kauan kunnes huutajia on jäljellä sama määrä kuin lupia on tarjolla. Viimeksi järjestetyssä huutokaupassa käyttölupa alle 1600 cm3 ja 130 hv autolle maksoi n. SGD 36000,-, eli n. € 25000,-. kallein lupa, joka käy mihin tahansa autoon maksoi n. € 33000,-. Tuo summa lisätään uuden auton hintaan, mutta jos vanhan auton käyttöä haluaa jatkaa, niin se maksaa saman verran.
Uudet autot ovat melkoisen kalliita, sillä esim. VW Golf 1,2 TSI DSG maksaa kampanja-alennusten jälkeen n. € 67000,- tai Toyota Prius Hybrid n. € 90000,-. Käytetystä 2014 mallisesta 70000 km ajetusta Toyota Yariksesta pyydetään n. € 49000,-, mutta varusteisiin kuuluvat mm. automaattivaihteet ja nahkapenkit. Nämä ovat rekisteröidyn auton hintoja, joihin kuuluu käyttölupa.
Jos auton myy tai vaihtaa ennen kuin kymmenen vuotta täyttyy, niin jäljellä oleva käyttöluvan arvo hyvitetään. Kun kymmenen vuotta vanha auto poistuu liikenteestä, niin omistaja saa siitä myös hyvitystä, joka tasaa hieman hurjaa ostohintaa.
Singaporen asuntomme vuokraisäntä Sanjay ajaa pari vuotta vanhalla Porschella ja kysyinkin häneltä, että mitä järkeä tuollaisella tai millään autolla on Singaporessa? Täällähän voi ajaa lähes yksiomaan kaupunkiajoa ja suurin nopeus keskustan ulkopuolellakin on vain 90 km/h. Sanjay sanoi, että jos on syntynyt tänne niin sen kanssa on elettävä ja jos sattuu olemaan riittävän varakas, niin miksei ajaisi hienolla autolla. Mitä sitten tapahtuu kaikille niille kymmenvuotiaille autoille, jotka poistuvat liikenteestä? Sanjay kertoi, että autot viedään muihin maihin, joissa niillä saattaa olla vielä käyttöaikaa jäljellä.
Niin, ja se bensan hinta on n. € 1,5 / 95 lyijytön litra.
Käyttöluvasta ja huutokaupasta voi lukea tarkemmin Singaporen liikenneviraston sivuilta.
0 kommenttia “Singaporessa eivät köyhät autoile”